Palvelut

ÄITIYS

fysioterapia

Äitiysfysioterapian ensikäynti aloitetaan aina asiakkaan perusteellisella haastattelulla. Käynnillä tarkastetaan asiakkaan huolenaiheet perinteisin fysioterapeuttisin menetelmin, lantionpohjan kunto ultraäänikuvantamisella vatsanpeitteiden päältä (ei sisätutkimusta) ja mitataan onko asiakkaalla suorien vatsalihasten erkaumaa. Lisäksi voidaan tarvittaessa tehdä arpi- tai faskiakäsittelyjä ja hoitaa kehon muitakin kipujatiloja asiakkaan toiveiden mukaan. Lähtiessään asiakas saa aina mukaansa yksilölliset liikuntaohjeet omaan tilanteeseensa sopien.

Fysioterapeuttinen jälkitarkastus suositellaan tehtäväksi 6-12 viikkoa synnytyksen jälkeen, jopa aikaisemmin, jos huolenaiheita on ilmennyt esimerkiksi lantionpohjan aktivaation tunnistamisen suhteen tai jos sektiolla synnyttäneiden naisten arpialue kiristää huomattavasti tai arven hoito-ohjeet ovat jääneet mietityttämään. Sektioarven, kuten muidenkaan arpien (umpisuoli-, tähystysarvet jne), ei pidä kiristää tai punoittaa pitkään ja käsittely vaikuttaa erityisesti koko keskivartalon toiminnallisuuteen, mutta lisäksi käsittelyllä saadaan arpi näyttämään myös ulkoisesti huomaamattomammalta.

Arpia voidaan ja niitä kannattaa käsitellä vielä vuosikymmenienkin jälkeen, sillä niillä on usein merkitystä mm. selkäkipujen hoitamisessa ja vatsalihasten aktivaation parantamisessa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

LANTIONPOHJAN

fysioterapia

Lantionpohjan fysioterapian ensikäynti aloitetaan aina perusteellisella haastattelulla. Käynnillä asiakas tutkitaan perinteisin fysioterapeuttisin menetelmin sekä ultraäänikuvantamisen tai emg-mittauksen avulla. Tavoitteenani on aina, että asiakas saa käynnillä mahdollisimman paljon myös yleistä tietoa lantionpohjan hyvinvoinnista ja terveydestä sekä tietenkin erityisesti omasta kehostaan, sillä vain siten voimme ennaltaehkäistä ongelmia.

Lopuksi asiakas saa yksilöllisen lantionpohjan harjoitusohjelman ja opastuksen sen oikeaoppiseen suorittamiseen, sekä tilanteeseen sopivat ohjeet liikuntaharjoittelun jatkamiseen.

RASKAUS

fysioterapia

Raskausfysioterapiassa asiakkaan tilanne kartoitetaan haastattelulla ja asiakas tutkitaan hänen tarpeidensa mukaisesti perinteisin fysioterapeuttisin menetelmin tai ultraäänikuvantamisella (ei sisätutkimusta). Muuttuvan kehon kolotuksia ja kipuja voidaan hoitaa vastaanotolla käsittelyillä, lantionpohjan jaksamista ja joustavuutta lisätä harjoittein ja lopuksi asiakkaalle ohjataan aina ennaltaehkäisevät ja kehoa tasapainottavat harjoitteet myös kotiin. On hyvä tietää, että raskausajan liitoskipuja, selkäkipuja, jännityspäänsärkyä ja närästystä voidaan helpottaa tehokkaasti myös fysioterapialla.

Synnytykseen on aina hyvä valmistautua poistamalla kehosta kireyksiä, jotta vauva olisi mahdollisimman optimaalisessa asennossa synnytyksen alkaessa. Synnytys etenee silloin sujuvammin ja palautuminen helpottuu. Kuten aina muistutan, palautumisen pohja rakennetaan jo raskausaikana.

MYFASCIA

hoito

MyFascia on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä lihaskalvojen hoito- ja liikekonsepti. MyFascia pohjautuu meridiaaneihin ja ajatukseen siitä, että kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siksi hoidossa ei käsitellä pelkkää ongelmakohtaa, vaan huomioidaan kehon kokonaisuus ja syvemmät lihaskalvorakenteet. Esimerkiksi vatsan alueen faskiahoito voi tuoda ratkaisun refluksiin tai kuukautiskipuihin.

MyFascian vaikutus on kokonaisvaltaisempi ja syvempi kuin tavanomaisten fysioterapiahoitojen. Fysiikan lisäksi hoito huomioi henkisen hyvinvoinnin ja liikkeen merkityksen – motivoivasti ja aktivoivasti. MyFascia kehittää myös asiakaan omaa taitoa kuunnella kehoaan ja ymmärtää sen viestejä.

Faskiahoito sopii kaikenikäisille, vauvoista alkaen. Flunssan tai infektiotaudin aikana hoitoa ei tehdä.

Mahdolliset perussairaudet eivät yleensä estä hoitoa. MyFascia ei paranna perussairauksia, mutta joskus kehon kireyden poistaminen voi tuoda helpotusta perussairauteen. Esimerkiksi joillakin MS-tautia sairastavilla säännöllinen faskiahoito on vaikuttanut positiivisesti remissioihin.

Leikkaus on monelle se viimeinen vaihtoehto. Sidekudoskalvoja käsittelevä MyFascia on pehmeämpi hoitokeino, joka voi säästää esimerkiksi olkapää- tai rannekanavaleikkaukselta.

Jos olet menossa leikkaukseen, tutustu myös leikkausarven hoitoon.

RINTASYÖVÄSTÄ

kuntoutuvan fysioterapia

Rintasyövästä kuntoutuvan fysioterapiassa keskitymme arven hoitoon sekä lisäämään niskahartiaseudun sekä yläraajan/raajojen liikkuvuutta ja voimaa. Turvotuksen ja kivun hoito on myös erittäin tärkeä osa leikkauksen ja hoitojen jälkeistä kuntoutusta, kuten myös lymfastrangien avaaminen säännöllisesti.

EMS

Electric Muscle Stimulation -lihasaktivaattori

nEMS (Electric Muscle Stimulation) -lihasaktivaattori on markkinoiden suosituin ja tehokkain lihasaktivaattori lihasten vahvistamiseen. Hoidolla voidaan stimuloida lihaksia lisäämään lihasvoimaa vammojen ja leikkausten aiheuttamien pidempien lepojaksojen jälkeen EMS:llä voidaan hoitaa myös synnytyksen jälkeistä vatsalihasten erkaumaa vahvistamalla syviä vatsalihaksia ja auttaa löytämään paremman aktivaatio lantionpohjan lihaksiin sekä vahvistaa todella tärkeitä pakaralihaksia.

EMS lihasaktivaattorilla saa tehokkaan boostin tehostamaan palautumista, mutta se on aina osa kokonaisuutta ja vaatii äitiys- tai lantionpohjan fysioterapian ensikäynnin ennen aloitusta. Hoitoja suositellaan 5-10 kerran sarjahoitona. Hoitotiheydeksi sopii kerran viikossa, mutta aloittaa saa aikaisintaan 6kk synnytyksestä.

MITEN EMS TOIMII?

Yksittäinen 30 minuutin hoito aktivoi lihaksia noin 30 000 vahvan impulssin eli supistuksen verran eli se on todella tehokas. Urheilemalla ei samanlaista määrää saa itse tehtyä. Impulssit saavat lihakset supistumaan ja kasvamaan pinta-alaltaan.

RAVINTO

terapia

Ravintoterapiassa kartoitetaan asiakkaan tilanne ja toiveet ja tehdään hänelle tehokas, terveellinen ja kehon tarpeet huomioiva ruokavalio- ja lisäravinnesuunnitelma hänen elämäntilanteeseensa ja tarpeisiinsa sopien. Ravintoterapia sopii hyvin synnytyksen jälkeiseen terveelliseen ja turvalliseen painonpudotukseen sekä elämäntapamuutoksiin ja urheilijoille, mutta myös lyhyempiin projekteihin oman ateriarytmin ja ravitsemuksen selkeyttämiseksi ja arjen energiatasojen lisäämiseksi.

Ravintoterapian avulla pääset nopeammin tavoitteisiisi ja usein vain kertakäynti riittää tuomaan uutta näkökulmaa omaan terveyteen!

LUENNOT

Kysy tarjousta luennoista! femmefysio@gmail.com

Femmefysio

Gyldenintie 6, 00200 Helsinki

Pysäköinti talon takana: Hedberg merkityt paikat 3 ja 5. Metroon noin 150m.

Ajanvaraus Helsinkiin ja Poriin: Femmefysio

Verkkokauppa: Femmefysio shop